pátek 21. března 2008

Rozloupance

Když jsme jezdívaly jako děti na prázdniny za babičkou a dědou na vesnici, vždycky jsme po babičce chtěly, aby vařila sladká jídla z mouky. Od té doby miluji toto poměrně neznámé, ale jednoduché jídlo z kynutého těsta a když jsme si koupili chalupu a já měla snahu naučit se péci koláče a sladká jídla, protože na těch i moje děti ujížděly, naučila mne tento recept moje maminka, která se ho naštěstí od babičky naučila. Je to poměrně jednoduchý a levný recpt, který lze použít jako moučník, ale s hustou polévkou i jako hlavní bezmasý pokrm. Moje děti i vnuci rozloupance milují.

Suroviny

  • 500 g hrubé mouky (cca - podle velikosti brambor)
  • 4 - 5 větší vařené brambory ve slupce
  • 1 vejce
  • 1 kostka čerstvého droždí
  • 3 lžičky krystalového cukru (nebo 3 kostky)
  • 250 ml mléka
  • 100 g másla (nebo sádlo)
  • sůl
  • švestková povidla
  • mletý mák
  • moučkový cukr

Postup
  1. Droždí rozmícháme se 1 lžící krystalového cukru na kašičku, zalijeme vlažným mlékem a necháme vykynout kvásek.
  2. Oloupané brambory nastrouháme na jemném struhadle, dáme do zadělávací mísy, přidáme vejce, sůl a vykynutý kvásek.
  3. Postupně přidáváme oslazené mléko a hrubou mouku a vymísíme hladké, tužší těsto (jako na knedlíky) , které dáme na teplém místě vykynout cca 1 hodinu.
  4. Z vykynutého těsta polévkovou lžící vykrajujeme kousky těsta, které dáme na vál.
  5. Tvarujeme bochánky, které klademe na plech s pečícím papírem a necháme ještě asi 15 minut pod utěrkou kynout.
  6. Potřeme rozpuštěným máslem a pečeme při 180°C asi 30 minut až získají barvu (jako koláče).
  7. Bochánky po upečení plošně rozřízneme.
  8. Rozpustíme máslo.
  9. Umeleme mák a smícháme ho s mletým cukrem (dle chuti)
  10. Na rozříznuté ploše mašlovačkou pokapeme přepuštěným máslem (babička používala vepřové sádlo).
  11. Potřeme po celé ploše povidly a nakonec hustě posypeme mákem s cukrem.

Rozloupance jsou výborné ještě teplé, ale chutné jsou i za studena. Komu chutnají jenom v teplém stavu, může si nerozříznuté bochánky - rozloupance -uschovat na pozdější dobu a potom chvíli rozpéci v troubě a pak postupovat, jak je výše uvedeno. Mám zkušenosti i se zamrazenými bochánky (nerozřínutými) a pak rozpečenými v troubě, chutnají téměř jako čerstvé.

1 komentář:

dypecek řekl(a)...

moc moc děkuju, tohle jídlo si pamatuju když ho dělávala moje prababi a měla jsem jen neuplnný recept... už se těším !